top of page

הידראוליקה

כמה פעמים יצא לכם לראות מנוף מרים מטען גדול וכבד לגובה, ושאלתם את עצמכם "איך הוא עושה את זה"? רוב הסיכויים שאמרתם לעצמכם "מה הבעיה? זה חשמלי!" ולא נתתם יותר מידי תשומת לב לשאלה הזו.

ובכן, יש לנו חדשות בשבילכם: הידראוליקה. זוהי מילת המפתח העומדת מאחורי פעולתם של הטרקטור, הדחפור, המשאבות ואפילו משאית הזבל השכונתית.

אז מה זה בדיוק הידראוליקה ?

המדען הצרפתי המפורסם, בלז פסקל גילה את הדבר לראשונה במסגרת ניסוי-נוזלים שערך. הוא גילה כי באמצעות דחיסת נוזל, ניתן להפעיל לחץ וכוח רב על מנת להפעיל מערכות שונות בקלות רבה.

העיקרון הוא פשוט: באמצעות הלחץ המופעל על הנוזל בצינור, צובר הנוזל כוח המאפשר לו לנוע קדימה ולהרים משאות כבדים, להניע מכונות ולבצע פעולות רבות בפשטות יחסית.

דוגמה טובה לכך, ניתן למצוא באחד הדברים המוכרים לנו מאוד: מערכת הבלמים ברכב שלנו. האם שאלתם את עצמכם בעבר, איך ניתן באמצעות לחיצה קטנה ולא מאמצת כלל, לעצור רכב שנוסע במהירות של 120 קמ"ש? התשובה לכך היא המערכת ההידראולית המרכיבה את מערכת הבלמים. באמצעות הלחץ המופעל מדוושת הבלמים, נדחס הנוזל המצוי בצינורות ומפעיל כוח על דסקיות הבלמים הצמודות לגלגלים, מה שמאט את נסיעת הרכב עד עצירתו הסופית. זוהי דוגמה מצוינת המדגימה לנו איך באמצעות הפעלת כוח מועט ועל ידי שימוש בדחיסת נוזלים, ניתן לבצע פעולות שהיו לוקחות לנו מאמצים אדירים, לו ביצענו אותן באופן ידני לחלוטין.

שימושים למערכות ההידראוליות

המערכות ההידראוליות לא נשארו בתחום הרכב או המנופים בלבד, וכיום עושים בהן שימוש נרחב בתעשייה. קשה לדמיין היום את התעשייה המודרנית ללא שימוש בהידראוליקה. ניתן לראות את השימוש בה גם בתחום המשאבות, וגם בתחום המכבשים כמו לדוגמה מכבש ענבים ביקב, המופעל על ידי מערכת הידראולית המאפשרת גם לסחוט את הענבים ולהפיק מהם יין רב יותר, וגם לחסוך מאמצים ושריפת אנרגיות מיותרות.

ואם כבר מדברים על הידראוליקה, חשוב לציין כי את מידות הלחץ של המערכות ההידראוליות, קראו על שם הממציא הצרפתי הנזכר קודם – פסקל. יחידת פסקל אחת שווה ללחץ 0.102 ק"ג לשטח של מטר רבוע אחד.

Featured Posts
Check back soon
Once posts are published, you’ll see them here.
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page